Serietelling, communicatie in meerdere episodes /

Serietelling, communicatie in meerdere episodes

Serie-telling HEADER

Van storytelling naar serietelling

 

Interne of externe communicatie bereikt haar publiek door zin te geven.

Het gaat over het waarom, eerder dan over het wat. Know-why in plaats van know-how.

Maar bedrijfscommunicatie is een heel breed domein. In alle departementen zijn tal van onderwerpen te vinden: verkoop, dienst na verkoop, productie, hr, marketing … Het hele verhaal laat zich niet meer in één keer vertellen, maar heeft verschillende episodes nodig. Anders verliest de communicatie de aandacht van haar doelgroep. Een principe dat wel nog altijd geldig is: de communicatie moet een verhaal brengen dat de fantasie aanspreekt.

Centraal in deze aanpak: de spanningsboog. De kijker moet geboeid blijven en het vervolg willen kennen. Serietelling vindt daarom plaats in een universum vol grafische elementen, beelden, ritmes. De personages hebben menselijke karakters, sterktes én zwaktes, waardoor de kijker zich met hen kan identificeren. De kijker voelt zich betrokken en zal het verhaal gemakkelijker onthouden.

 

Korte video’s: de sleutel tot succes

 

Video wordt steeds belangrijker in de wereld van de digitale communicatie en krijgt alle aandacht van de surfers. Video heeft meer impact (bekijken) en leidt tot een hoger engagement (delen). Tegelijk heeft iemand op het net een aandachtscurve van zo’n 8 seconden. Daarom is het beter voor een kort formaat te kiezen.

 

Serietelling, zonder matiging te gebruiken

 

Korte videofragmenten, die worden ontwikkeld met professionele technieken aangepast aan het online medium, zijn flexibel genoeg om episodes van eenzelfde serie te vormen. In verschillende episodes kunnen allerlei verhalen gebracht worden: de lancering van een product, een sensibiliseringsactie rond veiligheid op een industriële site, de voorwaarden van een garantieprogramma of de verschillende stappen van een trainingsprogramma.

 

Er zijn oneindig veel mogelijkheden: binnenscènes, buitenscènes, interviews, grafische inlassingen … En die zijn dikwijls minder duur dan men denkt.

 

Enkele cijfers: video en digitale communicatie

 

  • In een e-mailing stijgt de klikratio met 96% als er video wordt gebruikt.
  • De click rate stijgt met +300% inzake engagement en performance.
  • Een online koper die een video bekijkt, blijft 2 minuten langer op de site en de waarschijnlijkheid tot kopen stijgt met 64%.
  • Door de referencing van bepaalde sleutelwoorden verbetert de SEO en er is 53% meer kans om bij de eerste zoekresultaten getoond te worden.
  • Bijna 50% van alle video’s wordt mobiel bekeken.

Handige links